Сайт вчителя початкових класів Романенко Світлани Миколаївни

 

Урок-проект "Дикі тварини взимку"




Проект «Зима. Тварини взимку» 

Тип проекту. Навчальний, міжпредметний, груповий. 
Мета і завдання проекту. 

- узагальнити накопичений матеріал з теми « Тварини взимку.», 
- формувати навички пошукової діяльності на основі спільної праці, 
- з’ясувати різноманітність звірів за способом живлення, 
- узагальнити знання учнів про зміни в житті тварин взимку, 
- вчити класифікувати та систематизувати ознаки, 
- вчити працювати в групах, 
- виховувати дбайливе ставлення до природи . 

Напрямки реалізації проекту. 

Створення пошукових груп. 
1 група. « Зимівля хижих звірів» 
2 група. « Рослиноїдні звірі взимку» 
3 група. « Зимовий сон тварин» 

Результати діяльності. 
Усний журнал « Тварини взимку.» 

 

І. Організаційний момент.  Вітання.

Доброго дня тобі, небо блакитне

Доброго дня тобі, сонечко світле!

Доброго дня вам, тваринки тендітні!

Доброго дня вам, гості привітні!

ІІ. Мотивація до роботи.

            -  Вітаю вас любі діти на нашому уроці.

            Чекають вас відкриття на кожному кроці!

            Сьогодні знову у гості до природи йдемо,

            Цікаві знання собі візьмемо!

            Наш девіз:

            Слухати швидко, відповідати чітко, працювати дружно, запам’ятовувати міцно!

            Трапляється такий год, що на день – по сім погод.

            Слайд 2

            Для кожної пори року – характерна своя погода. У нас у класі працює ГІДРОМЕТЕОЦЕНТР. Слово надається нашому синоптику.

            - А зараз про погоду: сьогодні_______________(день_), ____ лютого, стан неба – похмуре (ясне), температура повітря___________, вітер – (Сильний, слабкий, немає), опади – (Сніг, дощ). Погода сьогодні у нашому селі, школі, у 2 класі – сприятлива, отож всім бажаємо гарного настрою, цікавих знань і відкриттів!


ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів

1 ) Діти, наш урок присвячений чудовій порі , що зветься …. 

Що за диво ? Все село 
Білим пухом замело 
Дива зовсім тут нема – 
Це прийшла до нас …. ( Зима ). 

- Яка зараз пора року ? 
- Діти, подивіться як гарно взимку ! ( картина «Зима у лісі» ) 

Слайд 3

   Зимовий ліс схожий на зачаровану країну Снігової королеви. Тут царює тиша. Пухнастий білосніжний килим вистеляє землю. Він також накинутий на гілки дерев, як шуби.

    Здається, ніби дерева в зимовому лісі одягли казкове вбрання. Все навколо прикрашене сліпучим снігом, прозорим льодом та сріблястою памороззю. Ліс – неначе скарбниця тендітних зимових коштовностей.

    Тільки гілки замерзлих дерев іноді риплять та тріщать від морозу. Та скрипіння снігу під ногами порушує тишу під час прогулянки зимовим лісом.

    Коли йдеш, здається, що в ньому немає жодної живої душі. Нібито всі птахи, звірі й комахи покинули цю місцевість в пошуках тепла або залягли в сплячку. Навіть ворони подалися до міста, годуватися біля людей.  Життя в зимовому лісі затихає, наче б то всі сплять.

Ні, не всі заснули. Ось і чиїсь сліди на снігу. Хто тут бігав? Може, заєць в білому зимовому кожушку рятувався від рудої красуні-лисиці або від сірого зголоднілого вовка?
Тварини проводять зиму порізному. Багатьом із них доводиться переживати численні незручності. Життя тварин стане легшим, якщо люди допоможуть їм. Іноді людина може навіть врятувати їм життя. 

2 ) Презентація назви проекту . 

В білих валянках , у білому кожусі 
Ходить зимонька у полі й у лузі . 
Носить зимонька білий мішок, 
Трусить з нього на землю сніжок. 

В рамках проекту « Зима» ми виділили тему « Тварини взимку» і зібрали багато цікавої інформації про зимівлю тварин. 

Ми тихо заходимо до лісу 
Зима – чарівниця стоїть, 
Тримаючи ключиків в’язку , 
Щоб нам таємницю відкрить. 

Сьогодні ми з вами дізнаємось , як зимують дикі тварини і як люди можуть допомогти лісовим мешканцям. 

Вчитель. Над проектом «Дикі тварини взимку » працювало  3 групи. 

1 група

Завдання : - дізнатися про зимові турботи рослиноїдних звірів
- створити альбом « Рослиноїдні звірі взимку» 
2 група.

 Завдання : -;зібрати інформацію про зимівлю хижих звірів
- створити альбом « Зимівля хижих звірів» 
3 група.

Завдання : - відшукати інформацію про тварин, які впадають в зимову сплячку , 
- створити альбом « Зимовий сон тварин» 

(Учні «подорожують» по сторінках журналів. 
1 сторінка – сліди тварини,

2 – зображення тварини, 
3 сторінка - вірші, загадки, цікавинки про тваринку. 
На кожну тваринку відведено по три сторінки. ) 

ІІІ. Презентація роботи кожної групи. 

1 група. « Рослиноїдні тварини » 

Слайд 4
Зайчик. 
1. Загадка. 
Зимою в білому, як сніг, 
А літом в сірому гуляє. 
Вловить його ніхто не зміг 
Тому що довгі ноги має. ( Заєць. ) 

Слайд 5

2. Цікаво знати ! 
- Заєць дуже обережний. Перед сном ( спить вдень ) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить. 
    Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні . 

3. Як зимують зайці. 
В полі , в лісі проживають, 
А хатиноньки не мають 
Довговухі стрибунці. 
Сірі й білі є зайці. 
Зимня шубка в них густіша, 
Навіть в сірого – світліша, 
Зовсім біла в біляка – 
Гарна, тепла і м’яка ! 
Взимку від лисиць тікають, 
Їстоньки собі шукають: 
Обгризають верболіз, 
Кору кленів і беріз. 

- Діти, що ми приготували для зайчиків ? ( Морква, капуста ) 



Білка. 

1. Загадка. 
Пролетіло на хвості 
Та й сховалося в гіллі 
Все в дупло собі несе 
І горішки все гризе. ( Білка.) 

Слайд 6

2. Цікаво знати. 
Завдяки чіпким кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево їй допомагає хвіст. Він служить білочці парашутом і рулем. 

3.Як готується до зими. 
Бачиш, білочка стрибає ? 
То грибки вона складає. 
Сушить білочка грибки, 
Наколовши на сучки. 
Он вже скільки їх на гілці ! 
Вистачить на зиму білці ! 
Вже й горіхів нанесла – 
Теж на зиму запасла. 
Склала все : гриби і шишки, 
А також смачні горішки 
У своїм дуплі вона, 
І зима їй не страшна ! 
- Діти, які гостинці ви приготували для білочки ? ( Горішки, шишки, грибочки ) 


Лось. 

Загадка

1. Гарний, дужий, довгоногий. 
Мов корону, носить роги. 
Та вона така важка – 
Не втечеш від хижака ! 
Взимку скинув роги – й ось – 
До весни безрогий …. ( Лось.) 

Слайд 7

2. Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20 – 25 кг , розмах – 1,5м. 
Лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. 
Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги. 
В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає. 

3. В листяному лісі лосю 
Влітку краще всіх жилося. 
Горобина та вербичка, 
Молода смачна осичка, 
І трава, й чагарники. 
Аж погладшали боки ! 
Взимку набагато гірше : 
Зелені немає більше. 
Доведеться кору гризти 
Та засохлі трави їсти. 
Коли б так весь рік жилось, 
Мабуть, зовсім схуд би лось. 

- Діти, що ж ви припасли для лося ? ( Сіно ) 

2 група. « Хижі тварини взимку.» 

Слайд 8

Лисиця. 

Загадка

1. Прийшла кума із довгим віником 
На бесіду із нашим півником, 
Схопила півня на обід. 
Та й замела мітлою слід. ( Лисиця. ) 

Слайд 9

2. Лисиця дійсно найхитріша із звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою. Птахи підлітають до неї і вона хапає їх. . Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу. 
Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців. 

3. В лиса хвіст, 
Немов той віник – 
Ну й роботу має ! 
Всі слідочки, всі стежинки 
Хвіст той замітає. 

4.Вовк. 

1. Засвітились серед ночі

 В темній хащі жовті очі.

Наче лісу грізний дух –

 Гострі ікла, сірий смух.

Полювати йде хижак.

На весь ліс наводить жах. (Вовк)

Слайд 10

2. Вовки дуже опікують своє потомство. Причому, не тільки власне, а й чуже. Якщо зустрінуть беззахисне вовченя, яке втратило батьків, вовки обов’язково нагодують його, напоять, навчать полювати. 
Коли вовчиця полює. Вовченят доглядає батько, або інші члени родини. Відомі такі випадки, коли вовки брали в свої зграї людських дітей. 
Вовки полюють на косуль, оленів, наближаються до селищ і на падають на овець, корів. У лісі годуються мишами, куріпками. 

- Вовки , як і лисиці – хижаки . Вони поїдають інших тварин. 

 

3. На прогулянку подався
Розбишака сірий Вовк.
Як побачив його Зайчик,
Налякався і замовк.
Розлетілись пташенята.
Розбіжалися звірята,
Поховались і тремтять -
З Вовком гратись не хотять.

ІY. Фізкультхвилинка. 

Слайд 11


3 група . « Тварини, які взимку впадають в сплячку.» 

Слайд 12

Є чимало звірів, які впадають у зимову сплячку. Тому їхніх слідів ми не знайдемо.  Сплять вони кілька місяців, майже не прокидаючись, і збудити їх важко. 
Під час зимового сну серце б’ється повільно, дихання ледь помітне.  Але організму у такому стані все одно потрібна їжа . Вони живляться жиром, який накопичили з осені. А так як організм працює повільно, то і жиру вистачить протягом усієї зими. 

Їжак. 

1. Гострі голки стирчать із клубочка- 
Не пошиєш ти ним сорочку. 
Цей клубочок по лісу гуляє, 
Добрих друзів своїх він шукає. 
Цей клубочок з колючок 
Має назву … ( їжачок.) 

Слайд 13

2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб. 
Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 ) 
Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою. 
Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки. 

3. Чимчикує їжачок - 
Ціла купа голочок. 
Їсть комах він, плазунів 
І маленьких гризунів, 
І до жаб він не байдужий. 
Влітку він жиріє дуже, 
А на зиму їжачок 
Знайде ямку чи дупло, 
Зробить там собі кубло, 
Листячком його застеле, 
Спатиме в м’якій постелі. 

Ведмідь. 

1. В теплій шубі зиму всю

Лапу смачно я смокчу.

Сплю під пісню хуртовини

Аж до весняної днини.

Полюбляю їсти мед,

 Звуся, звісно, я (ведмідь)

 

Слайд 14

2. Ведмідь заліг у барліг до весни. Йому не треба виходити на полювання, бо вистачає власного жиру, який він накопичив восени. На кінець зими у ведмедиці народжуються маленькі сліпі ведмежата. Ведмедиця годує їх своїм молоком. А коли пригріє весняне сонце, виведе їх з барлогу.

    Незважаючи на всю свою повільність і незграбність, ведмеді мають дуже хорошу реакцію і можуть дуже швидко бігати. На коротких дистанціях «клишоногі» можуть розвивати швидкість в 55 км/год, це на 20 км/год більше, ніж показник фізично підготовленого чоловіка.

  Ведмеді бачать добре, майже настільки ж як і люди. Але слух і нюх у них розвинені в рази краще, ніж у нас. Бурий ведмідь, наприклад, здатний унюхать мед за 8-9 км або за 5 км почути жужання бджіл,


3. Холодати в лісі стало, 
Осінь пізня вже настала. 
Влаштував ведмідь барліг, 
Спати там на зиму ліг. 
Літо й осінь він старався – 
Досхочу він наїдався. 
Мед, малину, груші їв, 
Рибу та мишей ловив. 
Наїдавсь на повний ротик. 
Бач, який товстий животик ! 
І тепер аж до весни 
Будуть сниться гарні сни ! 

4. Якщо ведмідь не запасає жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на людей, їх доводиться відстрілювати. 

Хом’як. 

Загадка

Він  поснідав дуже рано

Та й турбот не знає.

У мішечках, за щоками,

Він запаси їжі має.  (Хом’як)

Слайд 15

     Хом’яки мають дуже поганий зір, але крім цього ще і бачать усе  в чорно-білих тонах. Хом’яки роблять дуже великі запаси їжі ( аж до 90 кг), які вживають під час зими. Хом’яки вміють плавати. Хом’яки живуть 1-3 роки. У світі існує 19 видів хом’яків. Деякі види завдають шкоди, вони поїдають бобові й зернові рослини.

 

  1. Шубка тепленька, м’яка 
    В ненажери – хом’яка. 
    Це один із гризунів. 
    Їсть комах він, плазунів. 
    Робить він глибокі нори, 
    В норах – камери, комори. 
    Засипає в них зерно: 
    І пшеницю, і пшоно. 
    Краде в полі на дурняк. 
    Ну й шкідливий цей хом’як ! 
    Взимку спить , весна настане – 
    Він запаси їсти стане. 


Борсук. 

Загадка

1.Риє землю, наче плуг,

Скромний працівник…(борсук)

 

Слайд 16

2. Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї. 
Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині. Борсуки передають свої нори в спадок нащадкам.

3. Куцоногий борсучок - 
Досить дивний хижачок, 
Їсть молюсків і комах, 
Може вполювати птаха. 
Полюбляє і насіння, 
Кукурудзу, груші, дині. 
Цілу зиму борсучок 
Спить, звалившись на бочок. 
Нори навесні лаштує. 
Чистить їх і ремонтує. 
Щоб було де взимку спати, 
Влітку вдень – відпочивати. 


Ховрах. 

Загадка

1.Стовпчик маленький стоїть,

И тихесенько свистить.

Ближче тільки підійдешь,

Шусть у нірку, не знайдешь.(ховрах)

 

Слайд 17

2.  Ховрахи роблять значні запаси їжі з насіння трав'янистих рослин і зерен хлібних злаків. У посушливу пору здатні робити переходи у пошуках їжі на 7-10 км.  Ховрашки відомі своєю звичкою при небезпеці вставати «стовпчиком» і видавати характерні свистячі звуки. На осінь та зиму вхід до нори тварини забивають землею і впадають у сплячку. Під час сплячки їжі не вживають. Сплячка може тривати і до 9-ти місяців. За час сплячки, ховрахи втрачають до половини своєї маси.

 

3.Сірий в крапочку гризун, 
   Соковитих трав ласун, 
Зветься він ховрах крапчастий. 
Селиться на полі часто. 
Так за літо розжирів ! 
З апетитом трави їв ! 
На полях, на цілині, 
На великій глибині 
Риє нори особливі. 
Дуже цей звірок шкідливий. 
Коли холод надворі, 
Спить ховрах в своїй норі. 

 

Вчитель:

Що ж, діти, ось і підходить до завершення наша подорож до зимового лісу. Як ви вважаєте, чи важко зимувати диким тваринам? А чи потребують вони допомоги?

Ось і Їжачок Хитрячок написав листа з проханням про допомогу.

Слайд 18

 

  1. Підсумок досліджень учнів

Люди роблять для тварин спеціальні годівниці. Для оленів і козуль кладуть віники з гілок липи, берези, верби та сіно. Диких кабанів, зайців, куріпок частують качанами кукурудзи, снопиками необмолоченого вівса, проса. Для лосів, оленів, козуль влаштовують солонці. Кладуть грудки солі, яку тварини злизують.


Y. Підбиття підсумків. 

Діти, пора повертатися додому. 
Які ви у мене молодці ! Звірятам допомогли. 
Робити добро – це дуже гарна справа, від цього людині завжди радісно. 

1. Поляна слідів. 

На дошці таблиця з слідами звірів , а внизу малюнки із зображенням цих звірів. 
Потрібно знайти де чиї сліди. 

2. Ребуси про тварин . 

3. « Плутанка» 
- Прочитайте текст, виправте помилки. 
Як гарно взимку у лісі ! 
За кущиком горобини заховався зайчик. А он з горбочка котиться їжачок . 
З дерева на дерево весело перестрибує білочка. Вона шукає собі мишенят. 
Деякі тварини впадають в зимову сплячку. Це зайці, їжаки, ведмеді, вовки. 
Яка краса ! 

 

YII. Підсумок уроку. 

Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
В будку Шарику настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквин, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи й звірята.


І птахи, і звірі й квіти 
У природі вільні діти. 
Всіх природа не забула. 
Всіх до себе пригорнула.

 

 Рефлексія.

Підведемо підсумок за схемою:

              дізнався…

Я            навчився…                                       

              зможу…

              дякую…

VІІІ. Домашнє завдання:

 Малюнок « Що я найбільше запам’ятав у зимовому лісі .» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Создан 29 янв 2017



 
Методична скарбничка