Сайт вчителя початкових класів Романенко Світлани Миколаївни

 

Урок-проект "Не зривай первоцвітів"




ПРОЕКТ «НЕ ЗРИВАЙ ПЕРВОЦВІТІВ!»

Проектний урок з природознавства в 2 класі

ПАСПОРТ ПРОЕКТУ

Актуальність. Одного весняного дня люди здивуються: немає на ринку жодного букетика лісових весняних квітів. Підуть до лісу і там немає жодної квіточки. А де ж поділися первоцвіти? А вони зникли. Вам подобається така перспектива? Ні? Тому давайте разом дбати про збереження і примноження перших вісників весни.

Анотація. Дана розробка представлена у вигляді уроку-проекту на тему: «Не зривай первоцвітів!»  В основі проекту лежить ключове питання: «Чому не можна зривати первоцвіти?» Відповідаючи на дане питання, в учнів формується ціннісне ставлення до природи, виховується естетичне сприйняття світу.  Дану розробку можна використати для учнів початкових класів: як матеріал для виховної години,  при вивченні відповідних тем з природознавства, на уроках літературного читання.

Вид проекту за домінуючою діяльністю. Інформаційно-ознайомлювальний, творчий.

Ключове питання. Чому не можна зривати первоцвіти?

Мета проекту. Створювати умови для формування природознавчих компетентностей: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі, вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів. Спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Залучати  батьків до сумісного вирішення проектних завдань. Сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу учнів до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання. Виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості.

 

Очікувані результати.

Уміння використовувати комп’ютер, науково-пізнавальну літературу для пошуку і обробки інформації.

Стимулювати самостійність учнів, продуктивне мислення.

Розвиток активної, успішної, творчої особистості.

Виявлення  ціннісного ставлення до природи, прагнення внести власний внесок у її збереження.

Випуск стінгазети «Не зривай первоцвітів!» 

Навчальні предмети.

Природознавство. Пошук інформації в різних джерелах знань. Пропозиції щодо охорони первоцвітів.

Літературне читання. Інсценізація казки про весну.

Українська мова. Комунікативні здібності, культура спілкування.

Трудове навчання. Вироби своїми руками «Весняні квіти».

Образотворче мистецтво. малюнки «Не зривай первоцвіти!»

Тривалість:45 хвилин

Керівник проекту. Вчитель початкових класів С. М. Романенко.

Форма проведення захисту: усний журнал.

Кінцевий продукт: стіннівка «Не зривай первоцвітів!», складання та інсценізація казки-п’єси «Весна прийшла!»

Обладнання: малюнки, фотоматеріали, мультимедійні засоби, відеофільм «Первоцвіти України», фотоматеріали, повідомлення про первоцвіти, загадки, спектакль-мініатюра «Просимо у людей захисту», маски-шапочки для дійових осіб, квіти, зроблені своїми руками.

Етапи навчального проекту

І етап. Організація проекту.

Технологія «Незакінчене речення».

«Я люблю весну, тому що …»

– Отже, всі люблять перші весняні квіти. Що може статися, якщо кожного року зривати їх у великі букети? Багато квітів уже занесено до Червоної книги України. Тому давайте разом подумаємо і запропонуємо ідеї про збереження і примноження первоцвітів.

Учні обговорюють задум, пропонують власні ідеї.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в творчі групи за бажанням:

 «Художники», «Екологи», «Актори», «Умійки».

Форми представлення продукту проектної діяльності:

Група 1  «Художники» – намалювати малюнки на тему «Не зривай нас, будь ласка!»

Група 2 « Екологи» – знайти цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

Група  3  «Актори» – створюють спектакль-мініатюру «Просимо у людей  

                  захисту», де самі учні виконують ролі первоцвітів.

 

Група 4  «Умійки» – виготовити вироби з паперу на тему «Весняні квіти».

Вчитель. Чи все ви знаєте, щоб виконати такі завдання? Яку інформацію вам треба отримати? До яких джерел слід звернутися (Інтернет, довідники, художня література, підручники)? До кого слід звернутися за допомогою? (Бібліотекар, батьки, вчитель)

ІІІ етап. Реалізація проектної діяльності.

Напередодні реалізації проекту було проведено екскурсію «Ліс навесні» до місцевого парку з метою отримання позитивних емоцій від весняної краси, з метою спостережень за ознаками весни в живій і неживій природі.

  1. 1.     Складання учнями плану роботи над проектом.

2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна робота творчих груп по виконанню завдань. Допомога батьків, вчителя, бібліотекаря.

4. Підготовка звіту про виконану роботу.

ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

1. Звіт творчих груп.

2.Оцінювання проектної діяльності. Самооцінювання.

3. Висновки.

4. Подарунок  кожному  учаснику. Памятка «Звернення первоцвітів».

Хід уроку

І. Організаційний момент.  Вітання.

Доброго дня тобі, небо блакитне!

Доброго дня тобі, сонечко світле!

Доброго дня вам, квіти тендітні!

Доброго дня вам, гості привітні!

ІІ. Мотивація до роботи.

            -  Вітаю вас любі діти на нашому уроці.

            Чекають вас відкриття на кожному кроці!

            Сьогодні знову у гості до природи йдемо,

            Цікаві знання собі візьмемо!

            Наш девіз:

            Слухати швидко, відповідати чітко, працювати дружно, запам’ятовувати міцно!

            Трапляється такий год, що на день – по сім погод.

            Для кожної пори року – характерна своя погода. У нас у класі працює ГІДРОМЕТЕОЦЕНТР. Слово надається нашому синоптику. 

            - А зараз про погоду: сьогодні_______________(день_), ____ лютого, стан неба – похмуре (ясне), температура повітря___________, вітер – (Сильний, слабкий, немає), опади – (Сніг, дощ). Погода сьогодні у нашому селі, школі, у 2 класі – сприятлива, отож всім бажаємо гарного настрою, цікавих знань і відкриттів!

            ІІІ. Актуалізація опорних знань.

            1. Гра «Так чи ні»

            Навесні

            - сонце піднімається вище;

            - температура повітря знижується;

            - сніг іде частіше і частіше;

            - лід на водоймах скресає;

            - починається снігопад;

            - переходити через річку, ставок, озеро небезпечно.

2. Технологія «Мозковий штурм»:

– Подумайте і скажіть, будь ласка, що станеться, якщо навесні всі люди з лісу будуть нести додому великі букети квітів?

Сьогодні ми дамо відповідь на питання:

– Чому не можна зривати первоцвіти? Але спочатку пригадаємо, що ж таке первоцвіти,якими вони бувають, як називаються.

Перегляд презентації «Первоцвіти України».

 

 

 

ІІІ. Звіт творчих груп.

1. Звіт групи  « Екологи» – цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

1 учень.

Мати-й-мачуха

   Рослина квітне жовтими квіточками та має листочки зверху гладенькі та прохолодні, а знизу вкриті теплими м'якими ворсинками. Це лікарська рослина, що лікує від багатьох хвороб.

Легенда

Жила собі сім’я. Та через деякий час тяжко захворіла мати й невдовзі померла. Залишилися дочка й батько вдвох, але батько дівчини швидко знайшов собі нову жінку, а для дочки мачуху. Мачуха була злою до чоловікової дочки: весь час карала її за різні дрібниці. Дівчина сумувала за своєю рідною ненькою і часто плакала.

Аж ось на її городі виросла дивна квітка, при якій не було листочків. Та квітка нагадувала дівчині матір, і вона часто плакала, над нею сидячи. Незабаром з’явилися листочки. Сльози образи капали на поверхню листка і робили її холодною. А сльози суму за мамою котилися під низ, там була тепла поверхня, вкрита м’якими ніжними ворсинками.

З того часу й досі, коли візьмемо листок мати-й-мачухи і прикладемо до лиця, то відчуємо на дотик, що одна сторона листочка холодна (то мачуха), а інша — м’якенька й тепла. То мама…

 

2 учень.

 

Підсніжник

Ці перші квіти — весняні усмішки рідної землі — користуються величезним попитом,  їх безжалісно виривають. У зв'язку з цим вже

в багатьох місцевостях вони зникли. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.

Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.

Легенда

     Колись, дуже давно, сніг падав на землю, але він був безбарвний, і його ніхто ніколи не бачив. Захотів сніг, щоб і на нього люди дивились й щоб ним, як квітами, милувалися. Пішов сніг до червоної рути і попрохав її, щоб вона дала йому трохи свого кольору. А рута йому відповіла: «Я червона, і все навкруги буде червоним»,- і не дала йому свого кольору. Тоді пішов сніг до зеленої травички й нумо її прохати, щоб вона дала йому трохи свого кольору, але й травичка йому відмовила. Звертався він і до айстри, і до фіалки - і ніхто не допоміг снігу. Лише коли сніг звернувся до білого підсніжника, той дав йому трохи білого кольору. І відтоді, коли сходить сніг, з’являються підсніжники.   

 

3 учень.

Проліска

  Проліска дволиста росте у листяних і мішаних лісах, по чагарниках. Зацвітає відразу після танення снігу. Цвіте у березні – квітні.

Декоративна, медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Рослина отруйна.

Якщо побачите пролісок у лісі, не зривайте його. Він занесений в Червону книгу рідкісних рослин, що охороняються. 

Найголовніше, суворо забороняється збирати її на продаж. А яка цікава назва – п р о л і с к а – «про» - провісник нового,  «ліска» - розпускається в лісі.

Охороняйте ці блакитні очі неба!

 

Легенда

      В сиву давнину, жив у наших краях пан – великий багач та дуже лихий. В селі, де він жив, була дівчина чарівної вроди. ЇЇ вродою були довгі - довгі коси та блакитні очі. Час ішов, дівчинка зростала і ще більш красивішою ставала. 
Прийшов час вилітати птиці з рідної домівки - виходити заміж. Віддала серце красеню, який служив у пана пастухом. Зібралося весілля, грала музика, веселились.

Раптом у селі з'явився пан. Зупинив бричку коло весілля. Як глянув на дівчину, і тут же оторопів від її краси. Не гаючи часу, молодого закував в ланцюги і кинув у в'язницю, а дівчину повезли до панського палацу. 

Задумав пан зробити дівчину своєю коханкою та не скорилась йому красуня. Сині оченята непокірно і зневажливо дивились на пана. Не зміг він з дівчинкою впоратись і витримати її погляду. Тоді звелів відвести її у ліс. Залишив пан дівчину, аж тут лакей запропонував вибрати очі у непокірної красуні. Так і зробив пан та ще й затоптати їх хотів. Тут же земля сама заступилась і сині очі сховала. Тоді пан вихопив пістолет і вистрелив у дівоче серце. І сталося диво. Від пострілу загорівся панській маєток, звільнили закованого молодого хлопця, а пан з лакеєм перетворилися у пеньок з гадюкою. Прибігли люди до лісу, вже дівчини не застали, лиш чудові квіти серед галявини з голубими оченятами.

 

 

 

4 учень.

Конвалія

Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних. Листки овальної форми. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні- звичайно на помірно вологому грунті. Зустрічається в хвойних, листяних і мішаних лісах.

Легенда

Існує багато легенд про цю чарівну квітку.

Одна з них  розповідає про те, що квітка виросла там, де впали сльози дівчини, яка чекала нареченого з далекого походу.Конвалія – це нібито сльози царівни, пролиті нею, коли її розлюбив відважний купець. В інших легендах розповідається про те, що конвалія постала з розірваного намиста Білосніжки, що це ліхтарики гномів. Існує легенда, в якій розповідається не тільки про квітки, а й про червоні ягоди цієї рослини: юнак на ім’я Конвалія так гірко плакав за Весною, яка покинула його, що сльози перетворилися на білі квіточки, а кров серця забарвила ягоди.

 

Вчитель. Дякуємо «Екологам»! Ми дізналися багато про квіти нашого краю.

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Звіт групи «Художники» – захист малюнків на тему «Не зривай нас, будь ласка!».  (Діти демонструють свої малюнки і захищають свою роботу)

Вчитель. Дякуємо «Художникам»! Сподіваюсь, їхні малюнки закликали всіх бе регти первоцвіти.

  1.  Звіт групи «Актори»

   Інсценізація

— Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)

—  Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття. (Учні виступають у ролі квітів).

 

Підсніжники.

Ми з'являємося найпершими, коли ще лежить сніг.

Нас уважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо* нас

зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Черноної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо!

Надія лише на тебе, дружеі

 

Проліски

Іще сніг не зійшов із землі, А ми вже визираємо. Весняне сонечко вітаємо. Синім цвітом зацвітаємо. Якщо рідну природу ти знаєш, То одразу нас ти впізнаєш.

—  Ми — проліски. Нас теж стає все менше і меншіе. Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

 

Сон-трава

Ллється зранку навкруги Знов мелодія весни — То у лісі жива Гарна квітка сон-трава.

—  Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують, А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими!

Надія лише на тебе, друже!

 

 Ряст

Вітерець зиму розтряс. І в лісочку на горбочку виріс ряст, синій ряст.

—  Я дуже ніжний, швидко в'яну, тому не рвіть мене. А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.

Надія лише на тебе, друже! 

 

Конвалія

Ми квіточки ніжні, Тендітні, білосніжні. Послухай, як срібно Дзвенить наш голосок: «Не треба, не треба Зривати квіток!»

—  Надія лише ня тебе, друже!

 

 

4. Звіт групи «Умійки» – демонстрація весняних квітів, зроблених своїми руками.

Вчитель. «Умійки» старанно працювали! Вийшли дуже гарні подарунки до свята, зроблені своїми руками.

ІV. Оформлення стінгазети із матеріалів, які підготували учні.

V. Закріплення отриманих знань.

 1. Презентаці (кросворди)

2. Відеофільм «Збережемо первоцвіти україни»

 

VІ. Оцінювання вчителя. Самооцінка.

Висловлення учнями оцінних суджень щодо завдань, виконаних однокласниками,  і власної діяльності у проекті.

5.Вручення подарунків гостям

 

VІІ.  Підсумок уроку.

1. Рефлексія.

Підведемо підсумок за схемою:

              дізнався…

Я            навчився…                                       

              зможу…

              дякую…

 

 Вчитель. Пам’ятайте, зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо і зберігаємо своє! Бережіть неповторну українську природу!

 



Создан 29 янв 2017



 
Методична скарбничка